Thursday, November 25, 2010

Mewarnai Hidup Tatkala Musibah


Dalam hidup ada ketika-ketikanya anda diterjah kehairanan, “Mengapa aku, orang lain tidak?” Terutama tatkala anda dilanda masalah, “Laa, banyak-banyak orang, kenapa aku yang accident nie?”
Hidup ini penuh dengan pelbagai perkara. Ada gembira ada sedih, ada menangis ada tertawa, ada jujur ada curang, ada keji ada pujian. Pendek kata hidup penuh dengan hal-hal yang tidak terduga oleh kita. Tak semua yang kita harap akan menjadi seperti yang kita harapkan, tak semua yang kita cuba hindari mampu kita hindari , tak semua  yang kita takuti tidak akan kita temui.
Selagi namanya hidup ia penuh dengan warna. Adakalanya berwarna hitam, ada kalanya berwarna cerah, ada kalanya berwarna garang, ada kalanya berwarna suram. Begitulah hidup.Kelemahan kita ialah kita tidak dapat menjangka warna apa yang akan kita tempuhi kelak.
Maka dalam mendepani takdir, anda perlu sentiasa ingat setiap kejadian menyimpan hikmah, tidak  kira apakah kejadian itu membahagiakan atau mendukacitakan. Disini ada beberapa tips dalam mewarnai hidup kita tatkala musibah menghampi.
1


Tatkala anda ditimpa musibah
Sentiasalah ingat firman Allah ayat 2-3 dari Surah Al-Ankabut, maksudnya “Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan, “Kami  telah beriman ,” sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya KAMI telah menguji orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya ALLAH mengetahui orang yang benar dan sesungguhnya DIA mengetahuimorang dusta.”
2


Tatkala anda tidak mendapat apa yang anda mahu
Bukan semua yang kita mahu kita akan mendapatnya. Banyak perkara dalam hidup ini tidak akan mampu kita gapai.Misalnya, kita boleh berangan-angan menjadi puteri raja yang hidup serba mewah, tak mungkin kita akan mendapatkannya sebab kita bukan berdarah raja. Kalau kita berdarah raja pun sistem kehidupan sekarang tidak memungkinkan hal demikian terjadi. Dalam keadaan sebegini ingatlah firman ALLAH dalam surah Al-Baqarah ayat 216 maksudnya, “Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak menegtahui.”
3


Tatkala anda berasa sesak nafas kerana ditimpa uijian berat
Sebenarnya setiap ujian yang menimpa sesuai untuk individu-individu yang menerimanya.Ujian tidak ditimpakan kepada orang yang lemah. Untuk apa lagi ujian kepada orang lemah.Sudah pasti dia tidak akan mampu memikulnya. Jadi, setiap ujian hanya akan ditimpakan ke atas bahu orang yang sanggup memikulnya sahaja atau kuat berdepan dengannya, Lihat firman Allah, “Allah tidak akan membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya.”Surah Al-Baqarah 286. Ini membuktikan kita sentiasa ada kekuatan untuk mendepani apa jua musibah yang datang dalam hidup.
4


Tatkala anda rasa cukup frust
Gantikan rasa frust itu dengan langkah-langkah yang bijak ke arah kecemerlangan.Hidup penuh dengan hipokritnya.Jika anda rasa frust disebabkan oleh seseorang, anggap itu aset atau pencetus diri anda untuk bangun dan berjaya. Firman Allah, “Janganlah kamu bersikap lemah, dan jangan  kamu bersedih hati, padahal kamulah orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang yang beriman.” Al-Imran, 139
5


Tatkala anda rasa hilang harapan
Harapan sentiasa bersama orang yang berharap. Harapan juga sentiasa ada bersama orang yang tidak memutuskan hubungannya dengan Allah.
‘Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain dari-Nya. Hanya kepada-Nya aku bertawakal.” At-Taubah 129.Justeru, jadikanlah keluarga kita tempat berkasih sayang, saling memerlukan, saling membina sejahtera untuk menuju kehidupan yang abadi lantaran daripada siapa lagi kita merujuk apabila ditimpa musibah kalau tidak keluarga kita.
Dengan sedikit tips di atas kami harap anda dapat mengamalkannya sedikit sebanyak ketika musibah melanda.

No comments:

Post a Comment